Ecco Amager: Det elektroniske nyhedsbrev giver resultater her og nu
Af Tom Nørgaard, d. 15-04-2005
Fra Apropos 1 til 1 nr. 127
I denne artikel:
  • Hvorfor en netbutik, der er en underskudsforrretning, alligevel er en fornuftig investering i fremtiden
  • Hvordan nyhedsbrevet trækker kunder til butiken
  • Hvorfor det er vigtigt, at nyhedsbrevet sendes ud på et rigtigt tidspunkt
  • Hvorfor man først skal opveje fordele og ulemper, før man begynder at arbejde med individualisering

Ecco Amager er den førende netforhandler af sko i Europa. Det elektroniske nyhedsbrev skaber stærk trafik  - også til butikken på Amagerbrogade. Det er en ”clicks and mortar” forretning bygget på et solidt fundament, og nyhedsbrevet er gået hen og blevet dets hjørnesten.

Ecco Amagers e-nyhedsbrev er en lille, lokal succeshistorie fra den store, elektroniske markedsføringsverden. Når direktør Christian Vinding 1-2 gange om måneden sender det afsted til abonnenterne, er der hul igennem til butikken. Den fysiske på Amagerbrogade såvel som den kabelbårne i cyberspace.

”Responsen er der med det samme”, fortæller Christian Vinding. ”En mail dør på 48 timer. Reagerer en kunde ikke i løbet af de første 48 timer, taler sandsynligheden for at det ikke vil ske overhovedet.”


Ecco Amager er en selvstændig virksomhed, en clicks and mortar forretning – dvs. en forretning der kombinerer udnyttelsen af internettet med den traditionelle fysiske forretning, eller detail med e-tail om man vil. Ecco koncernen har ikke selv noget salg på nettet, men overlader online forretningerne til uafhængige detailhandlere i Europa og USA. Ecco Amager sidder alene på online markedet i Danmark og er den førende netforhandler af sko i hele Europa.

Ecco Amager: Det elektroniske nyhedsbrev giver resultater her og nu”Vores netdel bærer ikke præg af, at vi er sådan en ”garagevirksomhed”, og vi bestræber os da også på som minimum altid at være mindst et skridt foran Ecco. Vi spørger ikke Ecco til råds om noget, for vi kender dem så godt, at det ikke er nødvendigt”, fortæller Christian Vinding og fortsætter:

”Vi laver alt selv, har ikke noget bureau på. Vi har vores egne designere og programmører i huset og står selv for markedsføringen. Netbutikken er strengt taget en underskudsforretning – men vi betragter den som en investering i fremtiden.”

NYHEDSBREVET GIVER KUNDER I BUTIKKEN
Ecco Amagers e-nyhedsbrev spiller en vigtig rolle for virksomheden - ikke kun på nettet, hvor salget stadig kun udgør en lille procentdel af den samlede forretning.

Ecco Amager: Det elektroniske nyhedsbrev giver resultater her og nu”Lige så snart nyhedsbrevet er sendt ud, mærker vi en stigende tilstrømning til butikken. Open rate er meget høj - langt højere end de fleste af de tal, jeg har set rundt omkring. Desuden får vi meget få mails retur, og der er forsvindende få afmeldinger. Nyhedsbrevet opfylder derfor til fulde sine primære funktioner – det er med til at holde databasen ved lige, og det er med til at sætte skub i salget.”
 

Christian Vinding vil ikke ud med helt præcise tal omkring, hvor mange der abonnerer på nyhedsbrevet, men nøjes med at konstatere at der er tale om en ”pæn stor database”.

”Vi regner hele tiden på det – også på hvornår det er mest hensigtsmæssigt at sende nyhedsbrevet ud – og ikke mindst: hvornår det ikke er. Vores erfaringer viser f.eks. at det er rigtig dumt at smide brevet ud på muslimernes helligdag – faktisk er tidsrummet mellem torsdag kl. 18 og så hele fredagen et dumt tidspunkt. Måske er det det tidspunkt, hvor folk har travlt med at få afsluttet de sidste ting inden weekenden. Lørdag bliver det så nogenlunde igen - folk får tid til at tjekke deres private mails derhjemme.

TANKER OM ØGET INDIVIDUALISERING
Udover at være med til holde databasen ved lige og sætte gang i salget, fremhæver Christian Vinding en tredje vigtig ting ved nyhedsbrevet – det må ikke tage kundernes tid.

Ecco Amager: Det elektroniske nyhedsbrev giver resultater her og nu”Som det er nu, er der ikke nogen særlig individualisering i nyhedsbrevet, men jeg vil ikke afvise, at vi vil gå den vej - vi skal bare tænke os godt om først. Eccos sortiment består jo af, hvad man kan kalde familieprodukter. Kun en halv procent af kunderne er måske i markedet, når nyhedsbrevet udkommer, men i en familie er der ofte en eller anden der kunne bruge et par sko – hvis ikke en af børnene, så måske mor eller far. Vi skal gøre fordele og ulemper op. Hvad er det, vi mister eller afskærer os selv fra, hvis far glemmer at sætte kryds ved, at han er interesseret i golfsko, og hvad vinder vi ved at kunne tilbyde produkter, som der er markeret specifik interesse for, når kollektionerne er sæsonbestemt og af et begrænset omfang.”

INGEN GÅR FORGÆVES I NETBUTIKKEN
Alt hvad der præsenteres i nyhedsbrevet kan købes på nettet – for hele Eccos kollektion er at finde i Ecco Amagers netbutik. Leveringen er portofri, og der er naturligvis fri returret. Danskerne er generelt stadig en smule skeptiske, hvad angår online handel, men måske bliver der lavet om på det med ForbrugerForums netop igangskudte oplysningskampagne om sikkerheden på nettet.

  
Hos Ecco Amager kan man benytte en række andre betalingskort på lige fod med Visa/dankort. Som noget ret unikt er kort fra Lærernes Indkøbscentral og Forbrugsforeningen f.eks. fuldt ud valide. Tilmelder man sig nyhedsbrevet, får man 45 kr. i startrabat – et aspekt som ikke bør undervurderes. Som Christian Vinding siger:

Ecco Amager: Det elektroniske nyhedsbrev giver resultater her og nu”De danske forbrugere er dygtige købmænd, det er de tvunget til at være pga. det høje skattetryk. Nogle af de bedste og flittigste netkøbere er typisk medlem af et fagforbund gerne en ”frøken medlem af HK”. De sidder ved computeren til daglig og undersøger markedet for de bedste tilbud. Også folk med overvågningsfunktioner er gode netkøbere. De surfer rundt om natten i stedet for at tage en smøgpause. Det ser vi ofte. I princippet betyder det ikke så meget om folk i sidste ende handler på nettet eller i butikken – bare de handler hos os. Nyhedsbrevet er vores stærkeste kort, en sweeper for detailhandlen. Med tiden vil mere og mere af salget blive flyttet over på nettet, men vi er tålmodige. På onlinefronten rækker vi foreløbig ud efter kunderne gennem nyhedsbrevet. Og kunderne tager godt imod det.”
 

Du finder Ecco Amager – på Amager – samt på nedenstående netadresser:


http://www.eccoamager.dk/
http://www.eccoworld.dk/

Nu vi taler sko – så prøv også at læse her

Vi anbefaler også en artikel om, hvordan du kan undgå at blive en ufrivillig spammer – klik her

Hvad synes du om artiklen?
Gemmer din stemme
Der er 3, der har stemt.
Klik på stjernerne for at bedømme artiklen.
Bookmark and Share
Kompetencer
Behavioral Marketing Triggered marketing Interaktiv marketing
Digital markedsføring Relationsmarkedsføring Email marketing
Elektronisk markedsføring Permission marketing Dialogmarkedsføring
CRM
Dialogmarkedsføring Elektronisk markedsføring Triggered marketing CRM Digital markedsføring Email marketing dialog markedsføring Behavioral Marketing Permission marketing Interaktiv marketing Relationsmarkedsføring Customer Relationship Management dialog E-mail marketing Relationship marketing