Vejle er bedste online kommune
Af Franz Malten Buemann, d. 19-03-2010
Fra Apropos 1 til 1 nr. 234
I denne artikel:
  • Hvorfor Vejle Kommune er foran
  • Hvorfor der er plads til forbedringer
  • Hvorfor informationsformidlingen er i top
  • Hvorfor dialog er det svage punkt
  • Hvordan Vejle kunne tage det næste skridt

Eller er det Gentofte? Det kan du måske selv afgøre ved at besøge deres hjemmesider og udforske mulighederne. Men eksperterne peger på Gentofte og Vejle.

Det har længe været en sport at kritisere offentlige hjemmesider. Der er blevet tordnet mod manglende brugervenlighed, besværlig eller ulogisk navigation, kluntet grafik, informationstunge sider og manglende muligheder for dialog. Men også her har tingene udviklet sig, efterhånden som dygtige webeksperter fra bureauer blev sat på sagen, eller man ansatte egne folk med forstand på hjemmesider, webformidling og digital forvaltning. Siden 2001 har IT- og Telestyrelsen hvert år kåret hvem, der er ”Bedst på Nettet”. Fokus ligger ”på de offentlige webløsningers effekt og nytteværdi for borgere og samfund samt de digitale muligheder for tværoffentligt samarbejde og effektivisering.”  Ved den seneste kåring vandt Gentofte Kommune i kategorien Kommunal og Regional forvaltning, og kommunen er dermed ”Bedst på nettet 2009”.

Men Gentofte er ikke alene oppe øverst på skamlen. Indenrigs- og sundhedsminister Bertel Haarder kunne forleden overrække Vejle Kommune prisen som ”Bedste Online Kommune 2010”. Denne pris er stiftet af nyhedsportalen KommuneNyt.dk i samarbejde med Institut for Offentlig Kommunikation og Danske Fagmedier. Det er første gang denne pris uddeles. Dommerpanelet har surfet rundt på alle landets kommuners hjemmesider for at finde ud af, hvem der gør sig bedst i den digitale kommunikation med omverdenen. Det blev altså Vejle og hjemmesiden vejle.dk, der tog sejren. Og hvem blev så nummer to? Det gjorde Gentofte Kommune såmænd. Hvilken kommune der så egentlig er bedst, når det kommer til stykket, bliver det måske svært at afgøre. Vigtigere er det også, at kåringerne kan stimulere andre kommuner til at oppe sig.

Vejle er bedste online kommune

Er Gentofte og Vejle nu også gode, og er der slet ikke noget at kritisere? Jo, selvfølgelig er de gode, og selvfølgelig er der noget at kritisere. Lad os her nøjes med en hurtig test af den ene af de to vindere på nogle af de væsentligste parametre - set med brugerøjne - tilgængelighed, informationsniveau og dialog muligheder. Terningekastet falder på Vejle.

TILGÆNGELIGHED
110.000 borgere besøger hver måned vejle.dk. Hjemmesiden henvender sig til syv målgrupper og har først og fremmest en logisk inddeling, der tilmed er overskuelig for brugerne:

1.    Borger
2.    Erhverv
3.    Job & uddannelse
4.    Politik
5.    Presse
6.    Tilflytter
7.    KulturNU

Vejle er bedste online kommuneDet er nemt og enkelt at navigere på hjemmesiden, og der er flere fine detaljer, f.eks. kan du klikke direkte ind på adgangforalle.dk og få læst teksten på hjemmesiden eller en email fra kommunen. Desværre er placeringen af denne og andre faciliteter ringe. Markeringen står med småt, og de står på en grøn baggrund, som hver 10. vejlenser vil se som lys beige. Af samme grund vil mange borgere have besvær med at se nyhedsoverskrifterne. Men det værste er nok, at alle links på forsiden og på sider i den øverste topmenu har den samme utilgængelige grønne farve. Her kunne man fristes til at drille Teknisk Forvaltning, der har det gode slogan ”Vejle skal kunne ses fra månen.” Det ville måske være mere nærliggende i første omgang at sørge for, at alle borgere kan se nyhedsoverskrifterne på kommunens hjemmeside, før man satser på det større perspektiv.     

Endnu et minuspoint giver vi til kortet over den nye kommune - http://vejle.nytkommunekort.dk fungerer ikke i Firefox-browseren. Derudover er det nu heller ikke et specielt kønt kort, selv om det lever op til tidens krav om at kunne forstørre, formindske, fokusere, osv. Også printfunktionen på forsiden skal have en anmærkning - printer man siden ud, får man ikke den vigtige kontaktinformation på hjemmesidens højre kolonne med på printet. Man kan sagtens forestille sig, at det netop er pga. af kontaktinformationen, at man vælger at printe siden ud.     

INFORMATION
Her falder der stort set kun pluspoints. Alle vigtige såvel som nyttige informationer er med på hjemmesiden. Det er i hvert fald svært at forestille sig, hvilke informationer der ikke er kommet med. Borgerservice lever fint op til sin betegnelse, og der er online adgang til at udfylde og downloade formularer. Kontaktlisten viser adresser til forskellige afdelinger, men det forudsætter, at du ved, hvem du vil i kontakt med, eller hvad afdelingen hedder. Lad os få flere navne på hjemmesiden, og fotos af de medarbejdere, der har noget på hjerte eller er relevante indenfor deres felt.

Du kan hurtigt klikke dig ind til lovstof fra kommunen, ligesom der er adgang til referater fra udvalg, byrådet, m.m. Også hjemmesidens web-TV - eller RuneTV som det hedder i Vejle - er også rigtigt godt, selv om en opdatering ville gøre godt, f.eks. er der et spændende indlæg om ”Right Now - Green Line”, en kunstudstilling hvor moderne danske kunstnere udstiller i en række af midtbyens butikker. Problemet er bare, at udstillingen sluttede i januar. Så der er ikke så meget right now tilbage. Måske kunne man opdatere ved at lave et indslag med en evaluering efter udstillingens afslutning eller blot nogle kommentarer til, hvad der kom ud af udstillingen.

DIALOG
Vejle er bedste online kommune”De nye muligheder åbner nogle muligheder for dialog,” sagde borgmester Arne Sigtenbjerggaard, da han den 2. marts på Christiansborg takkede for hæderen som bedste online kommune. Takketalen ligger klar på RuneTV. Han sagde også, at ”målrettet digital kommunikation med borgere og virksomheder er vejen frem.” Det har borgmesteren helt ret i. Men lige netop dialogen kunne der gøres mere ved på vejle.dk. Efter cirka 30 minutters søgning på hjemmesiden, havde jeg stadig ikke fundet en opfordring til dialog. Da jeg tilmeldte mig et nyhedsbrev, fik jeg blot en melding på min skærm, hvor man siger ”Du er nu tilmeldt de valgte nyhedsbreve.” Der var ingen dobbelt opt-in, som ville sikre kommunen, at det er den rigtige email adresse, de får. Og stadig ingen opfordring til dialog. De eneste personnavne jeg kan opspore tilhører webansvarlige medarbejdere, som jeg kan sende en email til. Men hvor ofte kontakter man sin kommune for at kommunikere med de webansvalige? Efter 40 minutter lykkes det dog at finde den første medarbejder, som gerne vil i dialog - Hej Litza i Jobcentret!

Borgmesteren fortalte også, at kommunen er begyndt at bruge sociale medier, men jeg er nået op på 50 minutters søgning på hjemmesiden, før det lykkes mig at finde twitter. Der er i det hele taget masser af gode informationer på hjemmesiden, og informationerne formidles er dygtigt formidlet - dette burde Vejle have en særlig hæderspris for. Men spørgsmålet er, hvor tæt kommunen kommer på sine borgere. Muligheden for at sende emails er naturligvis rigtig som en kanal til dialog, men i disse webtider skal der mere til.

Man fortæller borgerne mange spændende ting og sager, men hjemmesiden gør det ikke muligt at kommentere, at sætte fart i debatten online, her og nu. Her er intet kommentarfelt, og man kan heller ikke dele indholdet på Facebook. Det kunne være næste skridt.

NÆSTE SKRIDT
Vejle er bedste online kommuneNæste skridt er nemlig på vej, for borgmesteren lover, at kommunen vil fortsætte med at eksperimentere med de mange online muligheder. Måske bliver det en chat facilitet - det anvender man allerede i Gentofte Kommune! - så borgeren kan sidde behageligt hjemme i stuen og samtidig kommunikere med en medarbejder om et emne, der interesserer hende. Det kunne eksempelvis være relevant for den virksomhed, der har fået en ansat i fleksjob, og har nogle spørgsmål, som ikke besvares i den folder, der tilbydes på hjemmesiden. Eller for tilflytteren som kan stille de spørgsmål om jobmarkedet, som Servicecenter for ny arbejdskraft ikke får dækket på den særlige servicecenter webside eller i folderen.

”Tal online med Litza - hver anden tirsdag mellem kl. 10 og 14” kunne der stå på hjemmesiden. Det ville bringe borger og kommune tættere på hinanden. Og mennesker er forskellige - der er dem, der hellere ringer, der er dem, der helst vil møde op på rådhuset, og så er der alle dem, der for længst har vænnet sig til at gå online. En chat ville derfor være et godt supplement til telefon og email, og kommunen ville få et ansigt, hvis det er Litza og en eller to af hendes medarbejdere, der sad klar ved tasterne. De andre afdelinger og grene i den moderne kommune kan naturligvis også afprøve mulighederne.

"- Hej Litza i Jobcentret!"

For lige at runde emailen endnu en gang. Vejles borgere kan tilmelde sig 20 forskellige nyhedsbreve om 20 forskellige interesseområder - fra Byg og Bo til Ældre, Integration og Lystbådehavn. Men selv om de færreste er interesseret i alt, så skal der ikke mange interesseområder til, før mailboksen bliver fyldt godt op. En enklere løsning kunne være at samle alle nyheder indenfor den enkelte borgers interesseområder i en og samme mail, så hver borger stadig får informationerne, men slipper for en kæde af emails. Det er teknisk muligt i dag og praktiseres allerede i flere virksomheder.  Der er flere muligheder for at eksperimentere, og de skal nok komme. De fleste andre kommuner kunne begynde eksperimentet med at klikke ind på Vejle Kommune og hente inspiration til, hvordan de kommer videre. I Vejle er de allerede på vej videre med online eksperimenterne…

PS. Prøv også at se, hvad de har gang i i Gentofte.


Klik ind på:
http://www.vejle.dk
http://www.rune.vejle.tv/012676186991963/bedste-online-kommune---takketalen
http://www.gentofte.dk

Hvad synes du om artiklen?
Gemmer din stemme
Der er 5, der har stemt.
Klik på stjernerne for at bedømme artiklen.
Bookmark and Share
Kompetencer
Behavioral Marketing Triggered marketing Interaktiv marketing
Digital markedsføring Relationsmarkedsføring Email marketing
Elektronisk markedsføring Permission marketing Dialogmarkedsføring
CRM
Dialogmarkedsføring Elektronisk markedsføring Triggered marketing CRM Digital markedsføring Email marketing dialog markedsføring Behavioral Marketing Permission marketing Interaktiv marketing Relationsmarkedsføring Customer Relationship Management dialog E-mail marketing Relationship marketing